Förmågan att kommunicera medvetet och med hänsyn till mottagaren.

Förra veckan hade vi två välbesökta informationskvällar för föräldrar och elever som är intresserade av att börja på Matteus till hösten. De medarbetare och elever som var med gjorde att otroligt gott intryck och jag har fått väldigt mycket positiv respons av besökarna kring bemötande, tankar och hur man tog hand om besökarna.

 

Igår hade vi förmånen att få en föreläsning av Fredric Cho om Kina – det du behöver veta om världens snabbaste växande ekonomi. Det är otroligt viktigt med omvärldsbevakning och att få nya perspektiv som kan rubba ens mentala kartor.

 

I veckan kom nya numret ut av utbildningsförvaltningens personaltidning, LÄRA ut. Jag hoppas att alla tar del av det som presenteras och sker i förvaltningen. Jag tycker att det är ett gott tillfälle till omvärldsbevakning. Senaste numret lyfter bland annat Susanne Kjällanders forskning om lärande i digitala miljöer. En längre presentation och lite länkar hittar du på pedagogstockholm http://bit.ly/1y665sq. Den andra som jag vill tipsa om är reportaget från Rålambshovsskolan. Där beskriver de arbetat för att öka lärandet hos eleverna. De beskriver bland annat en modell för elevledda utvecklingssamtal som vi kanske kan lära oss något utav.

 

Den här veckan tänker jag presentera hur vi arbetar med nästa område inom ”Vingar som bär” – Kommunikation

 

Matteusskolan vill skicka med eleverna förmågan att skapa och vidmakthålla goda relationer. De ska kunna kommunicera medvetet och med hänsyn till mottagaren. De ska utveckla förmågan att lyssna och kunna säkerställa att budskapet nått fram. Läroplanen säger

 


”Läraren ska organisera och genomföra arbetet så att eleven får stöd i sin språk- och kommunikationsutveckling. Kunskaper om bilder och bildkommunikation är betydelsefulla för att kunna uttrycka egna åsikter och delta aktivt i samhällslivet. Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att tillägna sig musik som uttrycksform och kommunikationsmedel.” (Lgr11)

 

Vi har kikat på forskning kring kommunikation och grupprocesser. Jag har lite artiklar och böcker på ämnet ”shared mental models”. Men vi har också fördjupat oss i:

Susan Wheelans modell för grupputveckling http://www.skillnad.se/index.932—1.html,

Modellen för Klart ledarskap http://www.tailwind.se/?page_id=14

Och utifrån Ledaren i mig kring aktivt lyssnande http://www.hanterakonflikter.se/konfliktskolan/aktivt-lyssnande/

och empatiskt lyssnande http://www.edu.fi/gymnastik_kvalitet_emotionella_lyssna_empatiskt

 

Det vi idag ser som goda exempel på arbetet med kommunikation är att arbeta med drama i ämnen och som metod. Vi ska träna eleverna att uttrycka sig och förhålla sig till andras uttryck. Att i alla ämnen använda sig av estetiska uttrycksformer ger eleverna fler möjligheter att fördjupa och befästa sina kunskaper. Att träna eleverna i att uttrycka sig är en av de viktigaste förmågorna vi kan ge eleverna för att de ska ha vingar som bär för framtiden.

 

Önskar er en bra vecka!

Mvh

Jan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s